A A A K K K
людям з порушенням зору

Комунальна установа
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників"

Люботинської міської ради Харківської області

Пріоритетні напрямки роботи у 2023/2024 навчальному році

Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби

 у системі освіти у 2023/2024 навчальному році

 

(Витяг з листа Міністерства освіти і науки України

від 21.08.2023 № 1/12492-23)

 

-   З метою стабілізації психоемоційного стану здобувачів освіти та їх налаштування на освітню діяльність рекомендуємо фахівцям психологічної служби впроваджувати «годину психолога/соціального педагога» та факультативні курси

(https://drive.google.com/ (https://drive.google.com/file/d/1XJeuteWxmdYypqcgHbAkIm7TYYdSDPFF/view)

     Програми факультативів, спецкурсів і курсів за вибором розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО»: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-robota/fakul-tatyvy/.

 

- Навчально-методичні матеріали щодо роботи в умовах війни розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО»: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-

robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/.

 

- Лист МОН від 30.05.2023 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні». URL:

file:///C:/Users/204/Downloads/629622d732257174284034%20(1).pdf

 

- Лист МОН від 10.11.2022 № 4/3250-22 «Щодо захисту дітей від сексуальної  експлуатації та сексуального насильства». URL:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/bezpeka/2022/15.11.2022/Lyst.vid.1

0.11.2022-4.3250

22.Shchodo.zakhystu.ditey.vid.seksualnoyi.ekspluatatsiyi.ta.seksualnoho.nasylstva.pdf

 

- Лист МОН від 18.04.2023 № 4/5449-23 «Щодо проведення в закладах освіти правопросвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)». URL:

https://drive.google.com/file/d/1uxqU6brKrQam6WUc8TV1_jWkeE91DGjT/view

 

- Лист Офісу Президента України від 22.12.2022 №15/2-01/57 «Про освітній онлайн-курс «Життєстійкість молоді в умовах криз». URL:

https://drive.google.com/file/d/16lb2BMQuMfiuWXfzUTHBpr3QcnTrB7WM/view

 

- Лист МОН від 15.11.2022 № 4/3297-22 «Щодо міжнародної акції «16 днів проти насильства»». URL:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/bezpeka/2022/15.11.2022/Lyst.vid.1

5.11.2022-4.3297-22.Shchodo.mizhn.aktsiyi-16.dniv.proty.nasylstva.pdf

 

- Лист МОН від 22.06.2022 № 1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України». URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zapobigannya-taprotidiyi-

seksualnomu-nasilstvu-povyazanomu-zi-zbrojnoyu-agresiyeyu-rosijskoyifederaciyi-

na-teritoriyi-ukrayini

 

- Постанова КМУ від 02 червня 2023 р. № 559 «Про затвердження Порядку та умов надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі». URL: http://surl.li/iessr

 

-  Лист МОН від 14.06.2022 № 1/6355-22 «Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв'язку з війною в Україні та гуманітарною кризою».

URL: file:///C:/Users/204/Downloads/62a84079a9a8a213818294.pdf

 

- Лист МОН від 13.05.2022 № 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні». URL:

file:///C:/Users/204/Downloads/627e0ec2e95d9394132290.pdf

 

- Лист МОН від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії». URL:

file:///C:/Users/204/Downloads/62441f5b0e0ca434958796.pdf

Лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі

неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил

України». URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86357/

 

- Закон України від 16.11.2022 № 2759-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)»

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2759-20#Text

 

- Розпорядження КМУ від 02.06.2023 № 496-р «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року».

URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-derzhavnoi-tsilovoi-sotsialnoipro-

a496r

 

- Розпорядження КМУ № 1163-р від 20.12.2022 року «Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації». URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text

 

- Наказ Міністерства соціальної політики України від 27.12.2022 № 359 «Про затвердження Методичних рекомендацій з реалізації гендерного підходу та підходу, що базується на дотриманні прав людини, на рівні територіальних громад». URL: https://www.msp.gov.ua/documents/6267.html

 

- Розпорядження КМУ від 24.02.2023 № 174-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2023 рік». URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/174-2023-%D1%80#Text

 

- Лист МОН від 29.03.2022 № 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні». URL:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Ly

st.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-

Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf

 

- Лист ІМЗО від 29.03.2023 № 21/08-479 «Про Всеукраїнську программу метального здоров'я «Ти як?». URL:

https://drive.google.com/file/d/111ML2SZrPxZQiRXfUPxsOwPQ7SIacqI8/view

 

- Розпорядження КМУ від 25.04.2023 № 372-р «Про затвердження плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року». URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/372-2023-%D1%80#Text

 

- Лист ІМЗО від 26.05.2023 № 21/08-929 «Про методичні рекомендації щодо організації літнього відпочинку дітей у 2023 році». URL:

https://drive.google.com/file/d/1dMkksL3Uw2Ndg5mIrv5-sgfmWubenXCy/view

 

- Лист ІМЗО від 15.05.2023 № 21/08-793 «Про психологічні хвилинки» URL:

https://drive.google.com/file/d/1w-RfIjMthls_ZRhclzOpoAhrfhfIL3rj/view

 

-  Діагностичний інструментарій для фахівців психологічної служби розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovidta-sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh14

pedahohi/navchalno-metodychni-materialy-dlya-psyholohiv/psyhodiahnostychnarobota/).

 

- На сайті ДНУ «ІМЗО» розміщено «Банк програм для неповнолітніх у конфлікті з законом» (https://www.msp.gov.ua/content/bank-program-dlyaprofilaktiki-

socialnogo-siritstva.html),

(https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarobota/

informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobkymetodyky-

treninhy-zhurnaly/).

 

- У 2023/2024 навчальному році триватиме Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 31 травня 2018 року № 555, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за № 744/32196 (текст наказу розміщено за покликанням: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0744-18)

 

- Працівники психологічної служби покликані допомогти здобувачам освіти опрацювати неефективні реакції на стрес, напрацювати механізми стресостійкості, навчити технікам, які допоможуть стабілізуватися та легшее впоратися зі спогадами про пережите. Для роботи рекомендуємо програму «ДІТИ ТА ВІЙНА НАВЧАННЯ ТЕХНІК ЗЦІЛЕННЯ», схвалену рішенням Вченої ради ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 2 від 29.06.2016) і розміщену на сайті

(https://drive.google.com/file/d/16yCTn6CmrDEF9kf6Iwd2oTod3wuvAJpp/view)

 

Рекомендуємо застосовувати у роботі корекційні програми, які розміщено на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

(https://docs.google.com/document/d/1jjQzAxFTFXdzVBaYu5OxcpqMz9gxhmtz_Is

EJDisfnM/edit)

 

Перелік корекційно-розвиткових програм, типових освітніх програм, методичних рекомендацій, навчально-методичних посібників для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО»

(https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita/korektsiyni-programi/).

      Корисну інформацію стосовно роботи за цим напрямом можна знайти і на сайті Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (http://ispukr.org.ua/)

 

- Порядок додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг), які проводять (надають) фахівці (з числа працівників закладу освіти та, за потреби, додатково залучені фахівці), з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільно-правові договори, визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/88-2017-

%D0%BF#Text)

 

-  На вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» також розміщено матеріали щодо протидії сексуальному насильству (https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarobota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/protydiiaseksual-nomu-nasyl-stvu/)

 

Для усіх педагогічних працівників ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розроблено спецкурс підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми навчання «Важливі навички у періоди стресу» на основі методики Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), який схвалено рішенням Вченої ради Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 2 від 01.03.2023).

Взяти участь у спецкурсі можна за покликанням:

https://hromada.academy/courses/praktichni-navichki-podolannya-stresu

 

-   Проведення навчання фахівців психологічної служби усіх рівнів щодо роботи у ЄЕСЗ (Єдина електронна система звітності) стартувало у січні 2023 року, запис вебінарів розміщено на сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» за покликанням:

https://imzo.gov.ua/2023/01/10/v-instytuti-modernizatsii-zmistu-osvity-rozpochaly24

navchannia-praktychnykh-psykholohiv-ta-sotsial-nykh-pedahohiv-roboti-vavtomatyzovaniy-

informatsiyniy-systemi-ya-psykholoh/

 

Перелік нормативно-правового забезпечення фахівців психологічної служби у системі освіти України, що постійно оновлюється та доповнюється, розміщено на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

(https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarobota/

normatyvno-pravova-baza/)

 

Поточну роботу працівники психологічної служби закладу освіти фіксують у журналі практичного психолога/соціального педагога відповідно до листа МОН від 24.07.2019      № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»

(https://docs.google.com/document/d/1UY_xe_kXCqYFOKgjZjd5xA4-KbSBzIefqWQoEWugPs/edit)

 

Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» за ініціативи першої леді України Олени Зеленської у межах Національної програми з охорони психічного здоров’я та психосоціальної підтримки розроблено курс підвищення кваліфікації «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». Взяти участь у зазначеному курсі можна за покликанням: http://surl.li/esrpf

 

-  У межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розроблено спецкурс підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми навчання «Важливі навички у періоди стресу» на основі методики Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), який схвалено рішенням Вченої ради ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 2 від 01.03.2023).

    Взяти участь у спецкурсі можна за покликанням:

https://hromada.academy/courses/praktichni-navichki-podolannya-stresu

 

-   Рекомендуємо учителям під час уроку впроваджувати психологічні хвилинки, які допоможуть здобувачу освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштуватися на урок, на плідну роботу, завдяки чому створюватиметься сприятлива атмосфера, яка дасть змогу дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації.

    Зазначені активності складаються зі 108 коротких, але ефективних відеотренінгів. Усі техніки до цього спецкурсу можна знайти у навчально-методичному посібнику «Психологічна хвилинка», який отримав гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» (рішення експертної комісії з психології та педагогіки від 01.03.2023 протокол  № 1) та розміщено за покликанням: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4lmqF0LvYNEJk3uHhO9f7

M8O6k7xH4Rb

 

-   Пропонуємо фахівцям психологічної служби у системі освіти надавати методичну підтримку та рекомендувати педагогічних працівників у застосуванні «Психологічних хвилинок» під час уроків/занять та на етапі впровадження Державного стандарту базової середньої освіти.

    Зазначені курси з психосоціальної допомоги розроблені за підтримки Асоціації інноваційної та цифрової освіти, яка є провідною громадською організацією України у сфері освіти, у межах всеукраїнського проєкту «Екосистема психологічної допомоги у сфері освіти» www.mentalhelp.in.ua.

      Фахівцями ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розроблено та розміщено на сайті спецкурс підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми навчання «Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу»:

https://drive.google.com/file/d/1s9Wyzwq1WErmTcMjOF2Eh0d_H5CLPuZc/view

   

     Отже, у 2023/2024 навчальному році, зважаючи на складний період у нашій країні, пріоритетним завданням закладів освіти стає збереження і зміцнення психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу. Для організації належного психологічного, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу потрібно вжити заходів.

 

Фахівцям психологічної служби (практичним психологам, соціальним педагогам):

 

• здійснювати психологічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб, зокрема тих, хто виїхав за кордон;

• продовжити роботу щодо запровадження на сайтах закладів освіти сторінки «Кабінет психолога/соціального педагога» та онлайн-консультування;

• здійснювати психологічне і соціально-педагогічне забезпечення та супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, консультативну і просвітницьку роботу з батьками;

• проводити просвітницько-профілактичні заходи щодо підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з питань сексуальності людини, статевого виховання, ВІЛ/СНІДУ тощо;

• у плані роботи практичного психолога закладу  освіти рекомендовано чітко прописати ролі та обов’язки, узгоджені заздалегідь;

• до плану роботи фахівця психологічної служби рекомендовано внести питання  подолання наслідків травматичних інцидентів та заходи щодо забезпечення координованої системної психологічної підтримки та надання психолого-соціальної допомоги, яка ґрунтується на забезпеченні надання практичної допомоги;

• до плану роботи закладу освіти в частину позакласної роботи рекомендовано додати годину психолога (1 раз на місяць) для кожн(ої/ого) групи/класу;

• важливим є питання підвищення професійної компетентності практичних психологів та соціальних педагогів у напрямі оволодіння сучасними технологіями психологічної допомоги;

• у межах соціально-педагогічної і психологічної просвітницької діяльності  рекомендовано інформування усіх учасників освітнього процесу з питань збереження їхнього соціального благополуччя і психічного здоров’я за напрямами:

– ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків;

– інформування з проблем торгівлі людьми;

– інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні;

– формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей;

– інформування про вплив та наслідки вживання наркотичних, психоактивних речовин, алкоголю та тютюнопаління;

– ознайомлення учасників освітнього процесу із загрозами, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо);

– ознайомлення учасників освітнього процесу із алгоритмом дій у разі увімкнення сигналу повітряної тривоги;

– популяризація ненасильницької моделі поведінки;

– формування моральної поведінки, активної життєвої позиції, єдності слова і діла в особистості, готовності брати активну участь у житті своєї держави;

– ознайомлення педагогів та батьків здобувачів освіти з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини тощо.

• під час планування роботи фахівцями психологічної служби має бути передбачено:

– психодіагностичний інструментарій, що застосовується у роботі, має бути перевірений на практиці, бути валідним і мати відомості про експертизу відомих фахівців, яку він пройшов;

– перелік методик має складати деякий мінімум, який знадобиться працівникам психологічної служби у вирішенні типових і найбільш розповсюджених у практиці роботи проблем учасників освітнього процесу;

– діагностичний матеріал має бути структурований за основними цільовими аудиторіями і рівнями освіти: початкова, основна і старша школа;

– методики, що застосовуються, мають бути простими у практичному застосуванні, найбільш поширеними серед професійного співтовариства і не потребувати багато часу для їх вивчення;

– психодіагностичні методики мають узгоджуватися з типовими циклограмами діяльності працівників психологічної служби;

• рекомендовано вжити заходів щодо посилення профілактичної роботи з побудови безпечного, мирного освітнього середовища, яке передбачає впровадження у систему освіти технології вирішення конфліктів шляхом співробітництва з питань подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх;

• запланувати роботу із сім’ями, до яких незабаром повернуться захисники і захисниці;

обов’язково заповнити (ЄЕСЗ) до дати звільнення з роботи;

• надавати методичну підтримку та рекомендувати педагогічним працівникам у застосуванні «Психологічних хвилинок» під час уроків/занять тощо.

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень