Для вчителів
Шляхи подолання освітніх втрат
Курси
Стратегія |
Застосування |
Переваги |
Недоліки |
Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання |
Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та наданням зворотного зв’язку учням |
Мінімальне використання ресурсів |
Низька ефективність Підходить здебільшого для учнів із сформованим умінням учитися |
Індивідуальні та групові консультації та/або Навчання під час канікул |
Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів |
Безпосередня робота з вчителем Досить висока ефективність Якісний зворотний зв’язок |
Ресурсозатратно Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям. Ризик професійного вигорання вчителів при перевантаженні |
Додатковий рік навчання |
Може бути використано для окремих учнів зі значними навчальними втратами, що унеможливлюють опанування навчальної програми наступного класу |
Можливість якісно опрацювати пропущений матеріал та компенсувати навчальні втрати |
Збільшення часу здобуття загальної середньої освіти та додаткові державні витрати Може викликати значний стрес та психологічний дискомфорт в учня Ризик зниження мотивації в учня, пропуски занять |
Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмету (ущільнення, узагальнення, перерозподіл навчального часу для додаткового вивчення незасвоєних тем) |
Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем (результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшої частини класу |
Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великої кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання |
Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатньо якісне опрацювання нових тем (через ущільнення навчального часу) |
Адаптація навчальної програми (розроблення на рівні школи власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання) |
Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості учнів на паралелі |
Можливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великої кількості учнів |
Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні колективи не мають досвіду у розроблені власних навчальних програм Порушення наступності з іншими освітніми рівнями та закладами освіти |
Застосування технології диференційованого навчання (створення різнорівневих класів або груп учнів у класі) |
Може бути використано, якщо виявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат |
Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих груп учнів |
Може викликати зниження мотивації учнів у «слабких» групах, розшарування учнівської спільноти та психологічний дискомфорт
|
Інформаційний кейс щодо особливостей подолання освітніх втрат
- «Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання»: аналітичний матеріал від фахівців УЦОЯО»
- Як компенсувати «освітні втрати»: рекомендації для органів влади, засновників і директорів закладів освіти
- Тетяна Вакуленко “Ідеального інструменту подолання освітніх втрат не існує, але можна комплексно використовувати найкращий досвід”
- Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації.
- Ігор Хворостяний «Подолання освітніх втрат з української мови та літератури. Методичні рекомендації та приклади уроків»
- Моніторинг освітніх втрат і їх подолання як актуальне завдання Нової української школи в умовах її розбудови
- «Подолання освітніх втрат з української мови та літератури для учнів 5 - 11-х класів» (методичні рекомендації, приклади уроків)
Онлайн ресурси для діагностування визначення рівня освітніх втрат