Онлайн-ресурси
Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 навчальному році
(Витяг із листа Міністерства освіти і науки України від 16.07.2021 № 1/9-363)
Навчальна діяльність: Програми факультативів, спецкурсів і курсів за вибором розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj- suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/fakul-tatyvy/
Просвітницька робота: Перелік просвітницько-профілактичних програм розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta- sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh- pedahohi/najkraschi-rozrobky-metodyky-treninhy-zhurnaly/
Корисні ресурси з медіаосвіти та медіаграмотності
Безпека дітей в інтернеті:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist- prav-ditini/bezpeka-ditej-v-interneti
Безпека в інтернеті: https://imzo.gov.ua/diyalnist/bezpeka-v-interneti/ Електронна бібліотека Інституту соціальної та політичної психології
Національної академії педагогічних наук України: https://ispp.org.ua/elektronna- biblioteka/
Портал медіаосвіти та медіаграмотності: https://medialiteracy.org.ua/category/library/resources-library/ Підбірка актуальних ресурсів з медіаграмотності: https://gurt.org.ua/articles/42722/
Добірка онлайн-ресурсів про медіаграмотність від освітнього омбудсмена: https://nus.org.ua/news/dobirka-onlajn-resursiv-pro-mediagramotnist-vid-osvitnogo- ombudsmena/
Добірка матеріалів про медіаграмотність: https://msu.edu.ua/library/mediahramotnist-korysni-materialy/ Медіаграмотність для освітян:
https://courses.prometheus.org.ua/courses/course- v1:CZ+MEDIA101+2018_T3/about
Медіаграмотність як інструмент активного освоєння комунікаційних середовищ: http://www.biblioteka.lviv.ua/files/Media.pdf
Цифрова освіта: https://osvita.diia.gov.ua/
Цифрова гігієна: яких правил варто дотримуватися в інтернеті?: https://thedigital.gov.ua/news/tsifrova-gigiena-yakikh-pravil-varto-dotrimuvatisya-v- interneti
Цифрова гігієна: як користуватися соцмережами, аби вони не використовували вас?: http://surl.li/xgju
Доцільно поступово занурювати батьківську спільноту у тему академічної доброчесності, адже батьки мають збагнути, що ця тема – не проєкт, не короткотривала акція, не нова мода в освіті, а саме культура.
Корисні матеріали роботи в цьому напрямі
Художні фільми: «Великі очі»
«Дружина» Відеоролики:
«Що таке академічна доброчесність?»
«Академічна доброчесність. Анімаційний ролик»
«Академічна доброчесність у школі.»
«Як уникнути плагіату. Рекомендації.»
«Роль оцінювання у формуванні академічно доброчесного середовища.»
«Після школи: профорієнтація та навчання впродовж життя»
«Могилянка про академічну доброчесність»
«Оформлення списків джерел. Цитування та посилання - Короткі поради - СвітланаЧуканова»
«Чесність починається з тебе»
Канал «AcademIQ. Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» Сайт «AcademIQ»
Інше: Антикорупційні уроки для 9-11 класів
Аналіз цьогорічних даних свідчить про актуальність здійснення у закладах освіти статевого виховання. Батьки та педагоги потребують допомоги фахівців психологічної служби щодо сексуальної освіти дітей.
Корисні ресурси роботи в цьому напрямі https://necessary.education/biology https://issuu.com/fulcrumua/docs/web https://issuu.com/fulcrumua/docs/littlemonster_fulcrum https://courses.prometheus.org.ua/courses/course- v1:EPF+SEXED101+2018_T2/about
http://www.womanhealth.org.ua/resursy-fondu/drukovani-vydannya/for- adolescents-parents/
http://www.womanhealth.org.ua/resursy-fondu/drukovani-vydannya/for-edu- psycholigist-volonteers/
https://childfund.org.ua/publikatsii https://savechild.com.ua/teachers https://savechild.com.ua/4-7 https://savechild.com.ua/8-11 https://savechild.com.ua/12-15 https://savechild.com.ua/bezpeka https://savechild.com.ua/onlinelearning https://la-strada.org.ua/biblioteka https://teenergizer.org/
https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/korysni- posylannya/
https://stop-sexting.in.ua/
http://knowledge.org.ua/uk/seksualne-vihovannja-ditej-buklet-cifri-ta-korisni- posilannja/
Діагностична робота: Діагностичний мінімум розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/navchalno-metodychni- materialy-dlya-psyholohiv/psyhodiahnostychna-robota/.
Міністерство освіти і науки України рекомендує працівникам психологічної служби застосовувати у своїй діяльності методичні рекомендації, орієнтовні циклограми діяльності працівників психологічної служби різних типів закладів освіти, розроблені Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи.
Матеріали розміщено на сторінці ДНУ «ІМЗО» за покликанням: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/navchalno-metodychni- materialy-dlya-psyholohiv/psyhodiahnostychna-robota/.
Також звертаємо вашу увагу, що діагностичний інструментарій для фахівців психологічної служби розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/navchalno-metodychni- materialy-dlya-psyholohiv/psyhodiahnostychna-robota/
Профілактична робота:
На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 689 «Питання проведення моніторингу наркотичної та алкогольної ситуації в Україні» (https://zakon.rada.gov.ua/go/689-2019-%D0%BF) Міністерство освіти і науки України протягом останніх років здійснює моніторинг наркотичної та алкогольної ситуації в Україні.
З детальними результатами цього дослідження можна ознайомитися на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobky- metodyky-treninhy-zhurnaly/
Нормативно-правові документи щодо здійснення профілактичних заходів у закладах освіти щодо зниження рівня вживання алкоголю та наркотичних речовин підлітками:
– Закон України від 21.01.2010 р. №1824-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв» за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1824-17;
– Закон України від 15.02.1995 р. №62/95-ВР «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» за покликанням:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/62/95-%D0%B2%D1%80 ;
– наказ МОН від 22.05.2018 р. № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337 за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 .
Частина 1 статті 16 «Конвенції про права дитини» передбачає, що жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте і сімейне життя, має право на недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text .
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIIІ передбачено, що керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування): https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text
Нагадуємо, що наказом Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 за № 11/34394, затверджено Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) та Порядок застосування заходів виховного впливу: https://serch.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE34394Z.html
Звертаємо увагу, що для використання у роботі з даної проблематики можна скористатися матеріалами спеціальної рубрики: «Корисні посилання щодо теми антибулінгу», яка розміщена на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України та вебсайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти»:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya- bulingu/korisni- posilannya-shodo-temi-antibulingu
Також рекомендуємо використовувати методичні матеріали з цього напряму роботи, схвалені МОН для використання у закладах освіти. Матеріали щодо запобігання та протидії насильству для практичного використання фахівцями розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobky- metodyky-treninhy-zhurnaly/
Звертаємо вашу увагу, що на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено «Банк програм для неповнолітніх у конфлікті з законом» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobky- metodyky-treninhy-zhurnaly/.
Профілактичні програми для фахівців психологічної служби розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://docs.google.com/document/d/1zi31pjwMLqRSjoXpe5vFCkPdl8Sqsf2 JbSYeOITyfgk/edit
Корекційна робота:
Міністерство освіти і науки України рекомендує використовувати у роботі корекційні програми, що розміщено на сайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://docs.google.com/document/d/1jjQzAxFTFXdzVBaYu5OxcpqMz9gxh mtz_IsEJDisfnM/edit
Під час проведення корекційної роботи працівникам психологічної служби рекомендовано використовувати програми переможців ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Корекційно-розвиткові програми», які отримали гриф Міністерства освіти і науки України, а саме:
– Матеріали розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» Іванюк К.В., Бєляєва К.Ю. «Обережність та обачливість – помічники мого життя» (лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12-г-251);
– Парубець В.В., Сидорець Н.Г. «Траєкторія лідерської позиції» (лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12-г-250);
– Кубай А.О., Горніч Л.І «Емоцій дивовижний світ» (лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12-г-249);
– Павленко Т.М, Котляревська О.О., Оріян А.О. «Програма психологічної корекційної роботи з підлітками з девіантною поведінкою та їх батьками» (лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12-г-248);
– Гайова Т.А. «Я це можу» ( лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12-г-247);
– Стецюк Л.В. «Подолання дитячих страхів та розвиток емоційної стабільності дітей військовослужбовців» ( лист ІМЗО від 12.05.2020 № 22.1/12- г-246).
за покликанням: https://imzo.gov.ua/vseukrains-kyy-konkurs-avtors-kykh-prohram-praktychnykh- psykholohiv-i-sotsial-nykh-pedahohiv-novi-tekhnolohii-u-noviy-shkoli/avtors-ki-prohramy/avtors-ki-prohramy-2020/
Перелік корекційно-розвиткових програм, типових освітніх програм, методичних рекомендацій, навчально-методичних посібників для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita/korektsiyni-programi/
Консультування: З метою виявлення індивідуальних нахилів та здібностей кожної дитини для цілеспрямованого розвитку і профорієнтації, сприяння активізації внутрішніх механізмів самодіяльності особистості, таких як самооцінка, самопізнання і самовдосконалення, пропонуємо методичні матеріали щодо профорієнтаційної роботи для працівників психологічної служби, що розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» за покликанням:
https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/proforiientatsiyna-robota/.
Онлайн-ресурси щодо підтримки педагогічного працівника в галузі психології
Онлайн-курс «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти»
Навчальний курс для директорів шкіл та педагогів, в якому можна отримати поради щодо організації системної роботи у закладі з попередження булінгу, як правильно педагогам реагувати на прояви булінгу, які інструменти застосувати.
Онлайн-курс «Недискримінаційний підхід у навчанні»
Навчальний курс для керівників шкіл, вчителів початкових класів, який познайомить практичними порадами як скласти план дій для протидії булінгу, як створити школу, дружню до кожної дитини.
Електронний курс від ГО «Ла Страда – Україна» «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе».
Рекомендовано як учням середніх та старших класів, так і педагогічним працівникам. Передбачено отримання сертифіката.
Сайти
АІС "Я-психолог" сайт розроблено для полегшення роботи психолога та соціального педагога
Створення культури емпатії в українському суспільстві
«Дитячий психолог» сайт для батьків та дитячих психологів
Безкоштовна онлайн-консультація вчителів
Особливості роботи шкільного психолога з педагогами та керівництвом
Статті
5 історій про те, як батьки психологічно травмують дітей
Як встановлювати правила, яких би діти дотримувалися
Картки почуттів та потреб для практики ненасильницької комунікації
Світлана Ройз: непопулярно про мотивацію. Чому дитина не вчиться
Зауваження чи образа особистості? Дещо про права учнів
Як будуються відносини між учнями, школою та батьками в НУШ
“Біла ворона”: як особистості вижити у колективі
Негативний бік позитивного мислення
Окрема думка: ТОП-10 українських виступів на TED
Приватні школи як можливість самореалізації дитини
Підтримка психічного здоров’я дитини в умовах пандемії
Чотири гри-енерджайзери для молодшої школи
Три гри-енерджайзери для середньої школи
Елементарно про тренінгові вправи
11 ефективних способів допомогти дитині повірити в себе
Відео
Особливості роботи з дітьми з особливими освітніми потребами засобами танцювально-рухової терапії